Terrängteknik

Asfalt är ju en relativt ny företeelse- men ganska enkel att förhålla sig till. Det är hårt. Punkt.

Vad som klassas som terräng är däremot lite svårare att definiera. Det är en enorm skillnad att springa rätt ut i skogen mot att springa på Lidingös fina motorvägsstigar. Men båda är terräng. Terräng kan vara nästan precis vad som helst men vi kan väl samlas runt begreppen kuperat och oberäkneligt så blir det lättare att skriva om!

Personligen tycker jag terräng är mycket roligare än asfalt. Fötterna får jobba på ett helt annat sätt – mindre monotont, mer naturligt och terränglöpning tar dig ofta till finare platser. Foten har dessutom en massa små muskler redo att jobba för dig som aktiveras mer när du beger dig ut i nature.! Har du nött mycket asfalt kan det ta tid att vänja sig och då ska man ta det successivt. Lägg in delar av din vanliga runda i terräng. Glöm fart och distans och gå på känsla.

Här följer fem tips för dig som vill springa lätt och säkert i terrängen!

1) Skor. Du behöver bra fäste när underlaget, som jag skrev ovan, är oberäkneligt. En slät sula blir hal på rötter och stenar. Pröva ut skor med ett bra fäste. Springer du i tuff terräng kan det också vara bra med lite mer stöttåligt material- speciellt runt tårna.

2) En utmaning är ofta att hålla balansen. Den får du bäst av att tänka att du tassar fram och väljer två steg snarare än ett i en knepig passage. På så sätt samlar du kroppsvikten under dig och undviker risken att trampa snett i ett långt steg.

3) Det är frestande att titta precis framför fötterna men växla med att titta en bit fram för att kunna planera ett bra vägval istället för att behöva tvärnita. Det är en vanesak - precis som erfarna bilförare lär sig att blicka längre fram med tiden!

4) Armarna som vi lärt oss ska pendla tätt intill kroppen kan du med fördel låta komma ut lite i vinkel- speciellt i utförslöpor och riktigt knixiga passager. De kommer hjälpa dig med balansen

5) Andningen. Vi tenderar att hålla andan när vi ska koncentrera oss. Det blir lite tufft med luft då så andningen kan gärna få lite extra fokus. Den hjälper oss att slappna av i de muskler som inte behöver vara spända. Tänk att du ska glida fram - inte hacka! En känsla att leta efter som liksom det mesta i livet kräver lite träning.

Självklart är skaderisken initialt lite högre i terräng om man bara viker av asfaltsträningen rätt ut i terrängen i full fart. Men vänjer du dig successivt blir du både löpstarkare, smidigare och har förmodligen riktigt kul också!


Lycka till! Annie
Min blogg hittar du genom att klicka här!

Partners
Gilla oss på Facebook
Fråga dietisten