Utrustning för Ultra, vad behöver man egentligen?!

Då var det dags för andra inlägget i serien "Tips från coachen", denna gång handlar det om utrustning för ultralöpning...

Utrustning kan vara en riktig djungel! Löpning,tänker man, torde ju vara väldigt enkelt- ett par skor- eller inte ens det om man är lagd åt det hållet. Och jag är ett fan av att hålla det enkelt men samtidigt hållbart och därför använda grejer av riktigt hög kvalitet.

Vi kanske kan börja nedifrån och upp helt enkelt!

Skor. En djungel. Eller inte! Alla fötter är olika men alla fötter mår bra av att vara starka så jag tänker börja med att slå ett slag för att vara barfota mycket hemmavid. En sko syftar ju till att skydda mot och ge fäste på underlaget. Vidare stödja foten i sin rörelse och vissa skor är mer stöttande än andra men ingen sko kommer att kunna kompensera för ett dåligt löpsteg! Däremot har vi alla olika fötter och vissa skor passar helt enkelt bättre på vissa typer av fötter.

Vad gäller underlag så är det föstås viktigt att få bra grepp på den typ av terräng man avser att springa på. I min värld hellre en terrängsko som får följa med ut på asfalten än vice versa. Lidingö Ultra är relativt lättsprungen terräng men jag skulle rekommendera en stabil terrängsko med terrängsula.

Jag skulle också varmt rekommendera att du tar dig till en välsorterad löpskobutik med kunnig personal- vi i Stockholm har ju Runners Store till exempel där du kan testa skorna på löpband och få tag i den sko som gör din löpning bättre.

Strumpor
Jag lärde mig den extremt hårda och smärtsamma vägen hur viktigt det är med bra strumpor. De ska transportera fukt, skydda mot skavsår och hålla länge! Det är inte alla strumpor som klarar det.  Det är även allt vanligare att använda kompression under längre lopp, vilket stöttar blodcirkulationen och hämmar vätskeansamling i fötterna. Personligen "bor" jag i kompression och har sprungit alla mina ultralopp i kompressionsstrumpor. Det är en vanesak men väl värt att testa! Här är det vadmåttet som blir intressant- igen- ta hjälp av en kunnig återförsäljare!

Gaiters:
Eller damasker. Riktigt bra grej om du tränar mycket i terräng. Hindrar att grus och barr och annat kommer in i skorna och skaver.  Behövs inte på vanliga elljusspår eller på asfalt förstås men i lera och stökig terräng kan det vara riktigt skönt att slippa stanna och pilla ut saker ur skon!

Tights? Shorts?
Smaken är som baken. Långa? Korta? Springa i shorts i några plusgrader? Jo det gör folk :). Här är det viktigt med något som sitter bra helt enkelt. Mycket individuellt. Finns nu mycket kompression men effekten av tights är kanske inte lika stark kanske som av strumpor. Något som kan vara fiffigt är om det finns en ficka bak med dragkedja att stoppa något viktigt i.

Överkroppen
: I skrivande stund är det runt + 5 grader ute. På Lidingö Ultra kommer det nog vara betydligt varmare. Under den här tiden på året  är det viktigt att det du har närmast kroppen transporterar fukt effektivt och inte "täpper till". Personligen använder jag ett underställ utan ull, som transporterar svett bättre än ull som kan "samla på sig" fukten. Därtill har understället lite kompresson. Det sitter riktigt bra och jag känner mig alltid torr. Däröver behöver du något som skyddar mot vind och regn (inte snö längre verkar det som). När det blir varmare kan underställströja och en funktionst-shirt över den vara en bra kombo. Och när det blir riktigt varmt endast en funktionströja av något slag. Tight eller lössittande - valet är ditt! Det viktiga på långpass är att ha med sig något att dra på sig om du stannar eller blir kall. Det kan du förvara i...

Löparryggsäcken -
Långpassets bästa vän! Ta med vätska, extratröja/jacka och dessutom slår jag alltid ett slag för tre saker när man sticker ut och springer långt själv: SYNAS NÅS OCH HÖRAS. Alltså: Synas genom att ha något färgglatt på dig, reflexväst om det är mörkt. Nås genom att ha  laddad telefon med i vattentätt fodral. Höras genom en enkel visselpipa som inte väger något extra men är en enormt stark signal du orkar blåsa i mycket längre än du orkar ropa. Detta är inte för att vara olycksbådande men när man kan göra så enkla förberedelser för att öka säkerheten så tycker jag att man ska göra det. Säkra för det osäkra utan att hindra löpningen helt enkelt.

I ryggsäcken kan du också ha med lite extra energi och toapapper. Toapapper är guld värt. Speciellt när man saknar det.

Ett ord om musik under löpningen: Det är många som gillar det och visst ska  man kunna lyssna på ljudbok, radio eller musik men tänk på att ha örat mot trafiken fritt så med andra ord: Springer du på vänster sida ska du ha hörluren där och inte i höger.

Elektronik
Det finns en uppsjö av både GPSklockor, pulsklockor, kombinationer av de två och så en massa appar att använda för att mäta sitt löppass. Det finns definitivt en charm och nytta i att följa sin utveckling men det är inte så ofta de är exakta och alltför ofta finns risken att man värderar passet mer efter siffror än känslan. För uthållighet är ofta "time on your feet" alltså tiden du springer viktigare än kilometertider och då räcker gott en vanlig klocka! Samtidigt är det intressant och motiverande för vissa att träna efter puls och sätta mål kopplade till tider men det är absolut inget måste!

Löparglasögon
Är du ute och springer länge i ljust väder så är det viktigt att skydda ögats lins precis som  man ska ha solglasögon när man annars vistas i solen! Springer man i skog finns det linser som är anpassade till det ljuset. Glasögonen ska sitta bekvämt och stadigt utan att skava och lätt kunna sitta på huvudet som "förvaring" när man inte vill använda dem men ändå ska ha dem med sig.

En billigare variant är förstås att ha en keps eller skärm.

Det går att plocka på sig en hel del grejer. Men ju längre man springer desto viktigare blir utrustningen. Inte mängden- utan kvaliteten på det man faktiskt tar på och med sig. Det som funkar under en timmes löpning kanske inte funkar efter fyra timmar. Få grejer med bra kvalitet, som passar din kropp och fot och håller länge- det får nog sammanfatta det här inlägget.

Hoppas att träningen rullar på bra- nästa gång handlar det mer om löpteknik och löpstyrka för terränglöpning!


Hälsningar Annie
Min blogg hittar du genom att klicka här!

Partners
Gilla oss på Facebook
Fråga dietisten