Boosta ditt immunförsvar!


Träna hårt kan du bara göra om du är frisk. Stärk ditt immunförsvar med hjälp av maten. Kanske är det apelsinen eller yoghurten som gör att du slipper den där infektionen.


Probiotika
Sjuttio procent av immunförsvaret sitter i magen, så genom att äta mat som den gillar stärker du ditt immunförsvar. Något som magen tycker om är goda bakterier, probiotika. Probiotika hämmar tillväxten av skadliga bakterier genom att sätta sig i vägen för dem när de försöker fästa på tarmens slemhinna. Probiotika hittar du i vanlig filmjölk och yoghurt. Det finns också i syrade grönsaker. Syra kan du göra själv eller så köper du färdigsyrat. Många tycker smaken är si så där, men om du inte älskar det – se det som medicin och ät några matskedar om dagen. Bröd bakat på surdeg innehåller också probiotika. För att probiotikamängden i magen ska växa behöver den mat i from av prebiotika. Prebiotika finns i havre, honung, lök, vitlök, banan, tomat m.m.

Antioxidanter
Andra ämnen som stärker ditt immunförsvar är antioxidanter. De hjälper dig att hålla dig frisk genom att motverka fria radikaler som annars kan orsaka infektioner i kroppen. Antioxidanter hittar du i bär, grönsaker och frukt, men också i nötter, mandlar, baljväxter och fullkorn. Det är själva färgen i frukterna, grönsakerna och bären som är antioxidanterna, så du tjänar på att äta färgrikt. Ett mörklilasvart björnbär innehåller andra antioxidanter än en solgul tomat. En mix av färger är därför bäst. Välkända antioxidanter är vitamin C och E, men det finns tusentals andra som hjälper dig att hålla dig frisk.

Dagsmeny för ett starkt immunförsvar
Frukost
Havregrynsgröt med krossade linfrön, mjölk, blåbär, 1 kokt ägg, 1 skiva grovt surdegsbröd med smör, ost och röd paprika, kaffe eller grönt te

Lunch
Kyckling, quinoa, sås/dressing, fullt med grönsaker

Mellanmål
Smoothie på naturell yoghurt, banan, hallon, flytande honung

Middag
Lax med rotsaker i ugn och en liten dos syrade grönsaker

 

Karin Magnusson, leg. dietist, AXA Sports Club

Undrar du något om mat i samband med träning? Ställ din fråga till AXAs dietister genom att klicka här!

 

Partners
Gilla oss på Facebook
Fråga dietisten