Det mentala, hur du äger ditt lopp!

Tips från coachen. det mentala spelar en enorm roll i det mesta vi ska göra som inte går på rutin.

Med det mentala kommer jag i det här inlägget mena  inspiration, motivation och ihärdighet som jag tycker är tre viktiga delar att ha på plats inför en prestation och under träningen inför den.

Inspiration

Var den ska komma ifrån är omöjligt att säga. Men någon du kan relatera till som gjort något du drömmer om kan vara ett tips. Ibland söker jag på ”running inspiration” på youtube och hittar massa skoj. Söker du på ”trail running” där hittar du massor som får en att vilja knyta skorna och sticka ut! Men mata dig själv med inspiration ofta så får den också effekt som motivation.

Motivation

Här behöver du ett svar på varför du gör det du gör. Varför du ska kliva upp, pussla in det där passet. Ta i på slutet. ” När ditt varför är tydligt blir ”huret” lätt” som ett talesätt säger. Ta dig tid att tänka efter varför du gör det du gör. Sätt delmål- både under träningen och under loppet.  Det kan vara svårt att ta till sig hela sitt mål på en gång och att fira delmål och fokusera på dem gör resan både lättare och roligare!

Ihärdighet

Persistance på engelska låter bättre.  Att våga hålla i när det tar emot.  Ge sig hän sin satsning. Hålla i. Hålla fast. I vårt samhälle ska allt vara så lätt. Förenklas. Gå snabbt. Ultra handlar om att njuta av resan. Bli uthållig. Vara ihärdig. Det ger en enorm tillfredsställelse att inte ge tappt, att hålla fast vid sitt mål och inte ge vika för en quickfix eller rusha fram. Det som gör ultra speciellt!

Lycka till med din träning sista veckorna- i sista avsnittet kommer loppförberedelsetips! Jag är väldigt glad att min sponsor och samarbetspartner Falke nu också samarbetar med Lidingö Ultra. Och jag ser fram emot att heja på er den 3e maj!


Hälsningar Annie
Min blogg hittar du genom att klicka här!

Partners
Gilla oss på Facebook
Fråga dietisten