Kosttips från AXA: Så laddar du energidepåerna

Dietisten Karin Magnusson delar med sig av värdefulla tips inför loppet.

Dagarna före Ultran gäller det att energiladda. Kolhydrater tillsammans med fett är det bränsle som du kommer använda under loppet. Du har många kilo fett på kroppen. Lagret av kolhydrater (som i lagrad form kallas glykogen) är däremot begränsat. I levern lagras cirka 100 gram och i musklerna cirka 250-400 gram. Äter du lite extra kolhydratrikt några dagar kan du dock göra lagret större. Konsekvensen av det blir att du kommer ha mer högeffektivt bränsle att använda under loppet.

Det handlar inte om några gigantiska pastaberg, men att lägga till ett extra mellanmål, dricka ett par glas juice och äta större portioner än vanligt är en bra idé. Och ska du träna så gör det i lugnt tempo, annars minskar ju kolhydratlagret direkt. I samband med energiuppladdningen bör du dricka extra mycket vatten. Varje gram kolhydrat binder nämligen vätska. Den extra vätskan kan göra att du känner dig lite plufsig under en uppladdning, men det släpper under loppet och då har du istället glädje av den extra vätskan du lagrat på dig. Testa dock alltid att göra en uppladdning inför ett långt träningspass, så att du vet hur just din kropp reagerar.

Obs! Att energiladda passar många, men det finns de som springer långlopp med köttfärslimpa och stekta ägg i magen och de som laddar med pasta, gröt, mackor och sportdryck, så att utgå från sig själv när det kommer till uppladdning är av största vikt.  Man kan prestera på såväl högkolhydratkost, högfettskost, vegetariskt eller annat.

Undrar du något om mat i samband med träning? Ställ din fråga till AXAs dietister: http://www.axa.se/Ma-bra-coachen/Fraga-vara-dietister/

Karin Magnusson, leg. dietist, AXA Sports Club

Vi tar med oss Karins tips och springer vidare på Nedräkningen:

Vi har lämnat Lidingövallen och ska springa den 26e kilometern. Det är en helt platt kilometer så det finns goda chanser att spara på krafterna. Ta tillfället i akt och tänk på någon du håller kär, när du passerar den ö som Lidingöborna kallar "Kärleksön". Och vips har du sprungit en kilometer till!

Partners
Gilla oss på Facebook
Fråga dietisten