Löparlyx hos Rönneberga

Löpträning när den är som bäst.

Ett trettiotal löpare samlades igår morse utanför Rönnebergas reception, kanske lite trötta men laddade för att ta sig an Lidingös löparspår. Lidingöloppet Ultramarathon arrangerade nämligen en Löpardag ute hos samarbetspartnern Rönneberga, som ligger ute på vackra Elfvik på Lidingö. Dagen inleddes med ett långpass och coacherna från Running Sweden erbjöd flera olika grupper i olika farter. Alla grupper startade tillsammans genom att springa ut på Ultraspåret som passerar alldeles nedanför Rönneberga. Efter någon kilometer ansluter spåret till Lidingöloppsspåret och grupperna spridde ut sig i sina respektive farter.

Några sprang till Grönsta innan de vände om och tog olika vägar tillbaka. Backarna som finns i skogarna på Lidingö påminde nog många om att våga kliva av asfalten inne i stan. Såväl Lidingö Ultra som Lidingöloppet bjuder som bekant på många backar och vill man lyckas bra på dessa lopp så är löpning i terräng ett bra tips.

Efter två timmar var alla grupper tillbaka på Rönneberga och det var dags att belöna sig med bad, bubbelpool och bastu i Rönnebergas relaxavdelning. De avslappnade och något trötta löparna, fick sedan slå sig till bords och njuta av lunchbuffén. Sallader, soppa, potatismos, biffar, omelette, ost, kex, bröd, kaffe, choklad... det var inte svårt att bli mer än lagom mätt. Att fylla på ordentligt med energi är också ett måste efter att ha avverkat de distanser som löparna gjorde igår.

Den sista timmen fram till kl.14 fick vi lyssna på Tobias Ydén från Access rehab, som föreläste om löparskador: vilka är de vanligaste skadorna? Varför uppstår dem? Hur undviks dem? Och hur gör man om man blivit drabbad av en skada? Tobias delade även med sig av värdefulla löptekniktips och bra övningar för att bli en bättre löpare.

 
Det är svårt att starta en lördag på ett bättre sätt. Tack alla som var med och lycka till med era satsningar mot era olika mål!

Nedräkningen får vi inte glömma bort heller, visualiseringen av 50K-banan fortsätter och idag är det faktiskt bara en vecka kvar. Och det är inte vilken kilometer som helst som väntar: den 43:e kilometern är den när vi bestiger Abborrbacken, för ANDRA gången! Det här är en viktig milstolpe under loppet, när du är uppe så är det inte långt kvar och heller inte många backar kvar. Njut av nedförsbacken som väntar efter Högsta punkten-skylten, 48 möh.

Partners
Gilla oss på Facebook
Fråga dietisten