Vägen mot ett bättre Ultra- Rensa bort skräpet

Dags att slänga ut fluffbröd, färdigmat och bullar samt föra in rödbetor, yoghurt och havregryn.

I fem inlägg framöver kommer du få tips och råd på hur du toppar dina matvanor inför Ultran.

Vi börjar med en utrensning. Och med det menar jag inte någon form av detox när du ska ”rensa kroppen från gifter” (har ärligt talat aldrig förstått vilka gifter det är som ska ut, däremot kan detoxkurer vara bra av andra anledningar), utan en mindre radikal utrensning där vi fokuserar på att näringsfattig mat ska bort. Anledningen till det är att du ska få plats med så mycket näring som möjligt. Näringen (tänk C-vitamin, selen, flavonoider, karotenoider, probiotika etc.) i maten är ju nämligen magisk. Den bidrar inte med någon energi, men håller dig frisk, minskar risken för brutna handleder, lugnar din mage med mera.

Skräpmat kallas ofta processad mat och med det menas mat som är mer eller mindre industriellt bearbetad och därmed berövade på en del av sitt näringsinnehåll. Om vi gör en jämförelse med bröd så är vitt bröd bakat på vetemjöl mer processat än ett bröd bakat på fullkornsmjöl. Detta eftersom man tagit bort vetets fiberrika skal där näring i form av vitaminer och mineraler finns. Allra minst processat är såklart ett bröd som innehåller massa hela kärnor! Andra exempel på skräpmat är pulvermos- och såser/soppor, fiskpinnar, fiskbullar, färdiga köttbullar (eller den ännu värre varianten stekbullar) och så klart nästan alla former av snabbmat. Detta är mat som ofta är billig, går snabbt att gå och går lätt att tugga. Detta är också mat som är fattig på näring, som på sikt försämrar din hälsa och som det är svårt att prestera bra på.

 

Så, vad är det då som ska ut ur kyl och skafferi – och vad ska in istället?

Hejdå Hej

Vitt och fluffigt bröd
Sötad fil och yoghurt
Sockriga flingor
Saft och läsk
Bullar och kakor
Sötade mellanmål
Chips och ostbågar
Snabbmat och färdigrätter
Klassiska pajer och desserter

Fullkornsbröd med hela korn
Naturell fil och yoghurt
Müsli eller havregrynsgröt
Vatten (eller juice om du behöver mycket energi)
Energibollar gjorda på nötter, frön och torkad frukt
Frukt, kokta ägg, avokado, nötter, kvarg, grovt bröd
Nötter och grönsaksstavar
Hemlagat
Bär med yoghurt och rostade nötter, rawfoodbakverk

Sverige och även Brasilien kom med nya officiella kostrekommendationer för ett tag sedan. Här kommer det bästa från dem i en härlig mix:

  • Gör naturlig och minimalt processad mat till grunden för din diet.
  • Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500 gram/dag. Välj gärna rotfrukter, baljväxter, kål och lök.
  • Begränsa konsumtionen av processade livsmedel.
  • Ät mindre rött kött och chark, högst 500 gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa.
  • Ät fisk 2-3 gånger/vecka, variera sorterna. Välj miljömärkt.
  • Välj fullkorn i stället för vitt mjöl.
  • Mindre socker, särskilt från söta drycker, godis, glass och bakverk.

Här följer några rekommendationer vad gäller ätbeteendet (nog så viktiga som själva kostråden):

  • Ät lagom mycket
  • Ät regelbundet och i lämplig miljö och alltid då det är möjligt, tillsammans.
  • Handla på ställen som erbjuder ett urval av naturliga och minimalt processade livsmedel.
  • Utveckla, öva och dela med dig av kunskaper i matlagning.
  • Planera din tid för att göra matlagning och ätande till en viktig del av ditt liv
  • När du äter ute, välj ställen som serverar färsk och nylagad mat

 

Karin Magnusson, leg. dietist, AXA Sports Club

Undrar du något om mat i samband med träning?  Ställ din fråga till AXAs dietister genom att klicka här!

 

 

Partners
Gilla oss på Facebook
Fråga dietisten