50 dagar kvar till start

För Cykloteket Racing Team är Lidingöloppet MTB den självklara säsongspremiären och ett viktigt inslag i tävlingskalendern. Isak Strömberg, tränare och sportsligt ansvarig för CRT, ger dig de bästa tipsen för att komma så väl förberedd som möjligt!

Den svenska långloppssäsongen drar igång på allvar den första helgen i maj i och med starten av Lidingö MTB. Efter en vinter av tung, karaktärsdanande grundträning är det äntligen dags att få testa om allt slit gett resultat. För oss i Cykloteket Racing Team har Lidingöloppet MTB de senaste två åren inneburit att vi får starta upp på hemmaplan, och tävlingen har på bara ett par års tid blivit ett viktigt inslag i vår tävlingskalender.

Hur tränar vi då för att komma så väl förberedda som möjligt? Vinterhalvåret har inneburit mycket alternativ träning, där vi försöker att hitta träningsformer som ändå innebär att vi tränar de viktigaste komponenterna för att prestera på mountainbike: ett starkt hjärta (grundkondition), uthålliga och starka benmuskler, god balans samt en stark bålmuskulatur.

För att träna hjärtats förmåga på bästa sätt så gäller det att hitta aktiviteter som involverar stora muskelgrupper, såsom löpning, simning, längdskidåkning och roddmaskin mm. Naturligtvis så blir det även en hel del inomhuscykling, de flesta av oss har nött ett antal pass/vecka på testcykel eller trainer. Jag försöker att planera träningen så att vi tränar allt mer cykling ju närmare säsongen vi kommer. Detta innebär att vi i mars månad tränar betydligt mer cykelspecifik träning än vad vi gör i exempelvis december. Nedan följer ett utdrag ur en träningsvecka (v.12) under mars månad för en av våra toppåkare, fjolårets tvåa i Lidingö MTB Fredrik Edin:

Måndag förmiddag: Styrketräning ben & bål 1h 20min

Måndag eftermiddag: Lätt löpning 40min

Tisdag förmiddag: Lugn simning 1h

Tisdag eftermiddag: Högintensiva intervaller på testcykel 1h

Onsdag förmiddag: Bålstabilitetsträning 30min

Onsdag eftermiddag: Högintensiva intervaller på testcykel 1,5h

Torsdag förmiddag: Lugn simning 1h

Torsdag eftermiddag: Distans cykel ute 4h

Fredag förmiddag: Styrketräning ben & bål 1h 20min

Fredag eftermiddag: Löpning backintervaller 1h

Lördag förmiddag: Högintensiva intervaller på testcykel 1,5h

Söndag förmiddag: Distans cykel ute 4h

I Sverige är alltid mars en lite osäker månad vad gäller hur mycket utomhuscykling man kan planera för, men givetvis så är det så att om vädret tillåter så flyttar vi ut en del av intervallpassen i skogen. Det är trots allt ändå där det ska avgöras i sommar…

/Isak- tränare och sportsligt ansvarig för CRT

Läs mer om Cykloteket Racing Team på: www.cykloteketracingteam.se

Sponsorlogo
Bloggare
BilderoFilmer

Annons