Krönikan: Vinterträning

Nu är den här - tiden som gör att cykelsporten i Sverige aldrig får chansen att blomma ut på samma sätt som i södra Europa eller på andra platser i världen där snön, kylan och mörkret är ett faktum under alldeles för lång tid av året.

Men om det finns något här i världen som är svårt att påverka så är det vädret. Och så länge du inte är cyklist till yrket, och då kan flytta till gynnsammare förhållanden, måste du hitta ett sätt att förhålla dig till den svenska vintern.

Grundfrågan handlar mycket om hur mycket du är beredd att strida mot vädret eller att istället gömma dig inomhus. Båda alternativ är bra och mitt grundtips är ombyte. Och jag rekommenderar inte bara att växla mellan inom- och utomhusträning. Var inte rädd att också alternera träningsformerna. Cykelsporten är av tradition en konservativ företeelse där yrkescyklisterna historisk haft mycket svårt för alternativ träning. Skälet har dels handlat om rädslan för att addera muskelmassa som inte fyller någon funktion för cyklandet och dels att cyklister helt enkelt ska cykla för att bli bättre cyklister. En social överenskommelse som gått i arv i nästan 100 år. Tack och lov har vetenskapen trängt igenom ytan och sedan några år tillbaka är det många av världens bästa cyklister som numera ägnar sig åt alternativ träning.

Om du tränar utan mål och syfte, alltså mest bara för att hålla igång - så kan du köra mycket på känsla och helt enkelt göra det som känns bra. Men om du satt upp ett mål måste du försöka ringa in dina behov för att realisera det målet. Är det bristen på teknik som gör att du inte cyklar tillräckligt fort. Eller är det konditionen eller muskelstyrkan? Har du en svaghet som är utmärkande behöver du ge den extra uppmärksamhet. Är du jämnbra (eller kanske jämndålig) på det mesta bör du försöka hitta en lämplig blandning mellan det som både gör dig starkare, snabbare och mer uthållig.

Ett vägskäl när det handlar om utomhusträningen är om du har utrustning såsom riktiga lysen för att träna när det är mörkt. Annars är du styrd till träning dagtid och för de flesta innebär det helgträning. Och då är mitt grundtips att åtminstone försöka få till ett bra cykelpass, med fokus på distans. Men det förutsätter att du har en cykel med dubbdäck, gärna riktiga skärmar (för att slippa eventuellt slask) och inte minst - bra kläder! Att sitta i en cykelsadel och vara kall och blöt i många timmar är inte roligt. Men med rätt prylar kan en vinterdag i sadeln vara svårslagen. Utomhusträning behöver inte bara handla om cykling. Löpning, skidåkning och skridskor är utmärkta alternativ som både ger dig en bra konditionsträning och till viss del muskulärt cykeleffektiv träning.

För dig som har svårt med mörker, kyla och snö är det inomhusträning som gäller. Här är utbudet nästan hur stor som helst och mitt grundtips är att inte vara rädd för att testa sporter som du normalt inte gör. Att simma, spela tennis eller basket kanske inte är så vanligt bland de som främst är cykelintresserade. Men så länge du inte får onödigt ont eller skadar dig kan du i princip ägna dig åt allt som är jobbigt - för det kommer att utveckla din fysik. Den bästa träningen är som bekant den som blir av. Och om siktet inte är inställt på att vinna VM ska du inte vara rädd för ordentlig variation.

Spinning, ergometercykling, trainer eller styrketräning är annars de vanligaste träningsformerna för cyklister vintertid. Alla har sina fördelar och det viktigaste är att du försöker hitta en struktur i din vardag så passen går att placera utan alltför mycket krångel. Om det innebär trainerträning i hemmet eller spinning på gymet har mindre betydelse. Men att trassla in sig i en träningsform som knappt fungerar i ditt vardagspussel är aldrig att rekommendera. Det du möjligen vinner på träningen i sig självt riskerar du förlora då du måste slå knut på dig själv för att hitta en praktiskt hållbar lösning. Och du, vill du något riktigt kul ska du leta dig till Falun. Där ligger Sveriges enda velodrom, där du både kan lära dig grunderna i velodromcykling och därtill få ordentlig cykelträning. Att det kan vara så roligt att cykla runt i ring är svårt att förstå - men den största reflektionen från många nybörjare är just hur roligt det var att cykla velodrom.

God jul och lycka till med relationen till den hårda årstiden!

Sponsorlogo
Bloggare
BilderoFilmer

Annons