Inför Lidingöloppet MTB

Snart är det dags för Lidingöloppet MTB och vi har tagit hjälp av tidigare förbundskapten Andreas Danielsson på Sweden Mountainbike som hjälper dig med lite konkreta råd inför loppet.

Fysiken: 

Backarna är inte långa men många runt Lidingöloppet MTB. I långsamt tempo är det inget större problem att ta sig fram längs banan med leende läppar men när intensiteten är riktig hög kommer du garanterat att känna av de många och ibland branta stigningarna. Generellt är grundtipset att hålla ett så jämnt tempo som möjligt under längre tävlingar. För många tillfälliga fartökningar, med tillhörande mjölksyra, kan bli mycket dyrt i längden. 

Den fysiska utmaningen med Lidingöloppet MTB handlar mycket om att hantera backarna på rätt sätt. Du måste vara beredd på NÄR backarna kommer så du hela tiden ligger på rätt växel. Om du bänder dig upp till krönet på för tunga växlar ökar risken att du får kramp. Men samtidigt som du ska vara försiktig med att köra för hårt får du inte heller ta det för lugnt, då tappar du för mycket fart. Att engagera hela kroppen i arbetet genom att ställa dig upp är ett bra sätt att klara korta och branta backar. Då kan du generera lite extra energi utan att benen får ta hela lasset. Sen ska du försöka behålla trycket över krönet så du snabbt får upp farten efter backen.

Träning är logiskt och du blir bra på det du tränar. Har du aldrig tränat spurter och gångdrag tidigare är det hög tid att lägga in det. Den typen av styrka och explosiv träning har du nytta av på fler tävlingar än bara Lidingöloppet MTB. Ta för vana att lägga in lite korta spurter med jämna mellanrum under dina träningar. 7-8 sekunder på absolut max är det enkla receptet och variera gärna stående och sittande cykling då det ger olika träningseffekt.

Lidingöloppet MTB är inte en tävling som kännetecknas av den extrema distansen, och därmed tiden i sadeln. Därför behöver du inte lägga onödigt stort fokus på distansträning uppemot 4-6 timmar. Däremot är uthållighetsträningen aldrig fel och du bör åtminstone unna dig ett längre pass varje vecka i lugnt tempo. Förutom att det ger en del fysiologiska effekter förbättras även din cykelteknik eftersom benen hinner snurra ganska många varv under några timmars cykling.

Om du inte lyckas fånga tillräckligt många pass i cykelsadeln innan start kan du ändå vara lugn. Kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av. Och alltifrån löpning och skidåkning till styrketräning, spinning eller egentligen vilken fysisk aktivitet som helst är på olika vis bra för den allmänna konditionen och styrkan.

Taktiken:

Lidingöloppet MTB kännetecknas av snabbåkt och mestadels hårdpackat underlag. En ständig fara när du ligger tillsammans med andra cyklister är att risken att du blir påkörd eller kör på andra i samband med plötsliga inbromsningar eller annat som stör farten. Eftersom svängarna är många och ibland tvära är det viktigt att du ständigt håller upp blicken och är redo. Ta för vana att alltid hålla ett finger på varje bromshandtag när det går lite fortare eller är tekniskt svårt. Då minskar du aktionstiden från tanke till handling. När du ligger i grupp tillsammans med andra är det viktigt att du har en rörlig blick, så du både ser vad som händer i din klunga och vad som händer längre fram. Att hålla blicken på framförvarandes sadel är ett bra utgångsläge när du ligger i en tät klunga.

Ta för vana att sträcka ut ryggen så ofta du kan, det förbättrar blodgenomströmningen och minskar risken för det statiska arbetet som gärna leder till smärta eller kramp. Du bör också ta för vana att hälla i dig en klunk vätska ofta du får chansen. Hellre ofta och lite än sällan och mycket.

Materialet:

Karaktären på Lidingöloppet MTB’s bana är så att det nästan går att genomföra loppet på alla sorters cyklar. En vanlig mountainbike är däremot att föredra eftersom den ger bäst egenskaper i terrängen. Huruvida fjädring fram och bak – eller både och är bäst handlar mycket om en smaksak. Sannolikt kommer den som vinner att använda en cykel med stel ram och dämpad framgaffel.
Eftersom banan innehåller ganska många svängar med lite löst grus är det bra om du använder däck som har ett bra kantmönster som hjälper dig att hålla linjen när farten är hög och underlaget löst. Eftersom det inte är så många riktiga skogspartier är behovet av grovt mönster inte stort, det ökar bara rullmotståndet.

Sponsorlogo
Bloggare
BilderoFilmer

Annons