Mer löpträning ska göra vinterhjälte bäst i världen

En av Sveriges mest folkkära och framgångsrika idrottare, meriterade skidskytten Helena Ekholm är revanschsugen. Fokus ligger på att vinna den totala världscuptiteln och plocka hem fler VM-medaljer. Hon gör det med hjälp av mer löpträning. En av Helenas löparutmaningar i höst kan bli Lidingöloppet.

Trots tre VM-guld, ett VM-silver, tre VM-brons och en total världscupseger (säsongen 2008/2009) är Helena Ekholm inte mätt på framgångar. Just nu läggs den tuffa och ibland plågsamma grunden för hur bra det kommer att gå i vinter. Borta är demontränaren Wolfgang Pichler. Istället får åkarna själva ta ett större ansvar. Något som Helena gör med hjälp av mer löpträning som hon tycker är en grym träningsform. Intervallpass blandas med långpass och återhämtningspass. Löpning För Alla ställde frågorna om Jerringpristagarens och bragdmedaljörens känsla för löpning.

Du är uppväxt i lilla byn Helgum Fotograf: Olle Persson/PREFOstrax utanför Sollefteå. Var det ett självklart val att åka skidor som liten?
– Ja, det var det och jag har åkt skidor så länge jag kan minnas. I mammas släkt så är skidintresset stort och det blev en del varv på Helgums elljusspår tillsammans med lillasyster Jenny, kusin Sara och morfar Jean.

Blev det löpning på sommaren redan som ung, eller var det någon annan sport som lockade?

– Sprungit om somrarna har jag alltid gjort och under ett antal år så var det även fotboll som gällde.

Sprang du några lopp som liten eller junior? Några framgångar?
– Jag hade inga större framgångar men deltog för det mesta i kommunens löptävlingar som var en kväll varje vecka under några höstveckor. Har även tagit mig runt några mindre lopp i närområdet, mest bara för att det var roligt att göra något.

Du har varit i den absoluta världseliten ganska länge nu. Hur motiverar du dig under den tunga grundträningsperioden?
– Det är klart att det blir tuffare och tuffare för varje år att hitta motivationen att underkasta sig den hårda träningen. Men så länge jag har mål som lockar under vintern så går det bra, den kommande vintern så är mitt största mål att vinna den totala världscupen.

Ökar du fortfarande på med lite mer mängdträning varje säsong? Eller är mängden numera konstant?
– Mängden är ganska konstant nu och det är istället kvalitén jag lägger fokus på, inget pass genomförs utan en tanke bakom.

Damlandslaget i skidskytte hade länge Wolfgang Pichler som tränare, i slutet av april bytte Pichler till ryska landslaget. Hur mycket styrde han över träningen och hur mycket kunde ni påverka själva?
– Han styrde i princip allting så det är en ny och spännande utmaning att efter sex år få börja tänka lite själv och komma fram till vad just jag som individ behöver. Jag har behållit grunden i Wolfgangs träning men även gjort en del förändringar som jag hoppas kan göra mig ännu lite bättre.

Har det blivit en stor förändring i träningsupplägget i och med att Johan Hagström är ny tränare och i så fall hur?
– Det är väl just det att det är mer individanpassat och att vi har mera att säga till om själva, lite mer egenansvar helt enkelt. Sen har vi ett helt nytt upplägg på styrketräningen och det känns hela laget väldigt positivt till.

Jag antar att du gillar att träna, ser du det som ett jobb, vaknar du varje morgon och tycker att det är jättekul att träna?
– Nej, usch vissa dagar vill jag bara dra täcket över huvudet och somna om. Men jag ser det som ett jobb; vissa dagar är det roligt och inspirerande medan det tar emot ordentligt andra dagar. Det är tuffast vid dåligt väder.

Någon har sagt att Pichler inte tillät löpträning? (Om det är sant, vad byggde han det på)?
– Vi har faktiskt sprungit mer och mer de senaste åren, men för några år sedan så var det mest cykel som gällde då man vid cykelåkning anses träna samma muskler som vid skateåkning som är det vi tävlar i. Löpning blir mer likt klassisk åkning. Men om man tittar på hjärt/lung-funktionen så är löpning grym som träningsform då du kan hålla en relativt hög puls trots att det går utför.

Hur stor del består av löpträning den här sommaren, har löpdelen ökat något?
– Löpdelen har definitivt ökat och står för cirka 30 procent av fysträningen. Lugna pass har jag alltid sprungit men de sista två åren har jag börjar köra mer och mer löpintervaller. Det är otroligt bra träning då man aldrig får chansen att vila i löpning, på rullskidor och cykel kan man ju rulla utför.

Beskriv hur en vanlig träningsvecka, med löpträning kan se ut? Intervall, mängd och så vidare?
– Det varierar väldigt mycket från vecka till vecka, men en genomsnittsvecka så skulle jag uppskatta att jag får ihop ett intervallpass, ett långpass och två medellånga återhämtningspass.

Vad får du för känslor i kroppen av löpträning jämfört med skidträning?
– Friheten att kunna ta sig vart som helst utan att vara bunden till ett spår och lättheten man känner en riktigt bra dag är oslagbar, det känns nästan som att man svävar fram.

Nyligen sprang landslaget ett testlopp över 3 000 meter banlöpning. Du noterade 10.43 och fick pisk av Anna-Karin Strömstedt med tio sekunder. Kommentar?
– Jag är riktigt nöjd med det loppet och putsade mitt personliga rekord med 27 sekunder, några fler sådana lopp i sommar och jag hoppas kunna komma ner mot 10.30.

Sprang du i spikskor?
– Nej, jag har aldrig testat spikskor.

Hur var det att springa runt, runt på en friidrottsoval? Kändes det som flera straffrundor?
– Ha, ha. Ja, lite grann, jag är glad att våra straffrundor inte är riktigt lika långa. Men det är en oerhört bra mental träning då jag tycker det är väldigt psykiskt påfrestande att springa runt, runt på en bana som känns som att den aldrig tar slut.

Är det inte svårt att hinna få in alla moment i träningen, skytte, löpträning, rullskidor, styrketräning, med mera, med mera?
– Det går ganska bra och eftersom det är som mitt jobb så prioriterar jag alltid träningen i första hand, det är svårare att hinna med de här roliga sakerna på sidan om som att umgås med släkt och vänner.

Har du provat den sällan omskrivna sporten springskytte? Då har man en pistol/revolver i ett hölster på magen och kör a ´la skidskytte men springer istället?
– Nej, det har jag aldrig gjort.

Här kan jag vara helt ute och cykla, men jag har fått känslan att själva åkformen hos skidskyttar kan slå väldigt från vecka till vecka till skillnad från de rena skidåkarna som är mer stabila? Har du samma känsla?

– Nej, jag tror att det är ganska lika, skillnaden tror jag istället ligger i att det är tuffare konkurrens i skidskytte och det är ingen som klarar av att vara lika dominerande som till exempel Marit Björgen eftersom det i skidskytte finns så oerhört många potentiella vinnare i en världscup. Sedan försvårar det ju självklart att vi har ett moment till att ta hänsyn till.

Springer du någon gång bara för att det är skönt, eller finns det alltid ett träningssyfte?
– Oftast är det i rent träningssyfte, men i april när jag har ”semester” så kan jag ta en kort löptur bara för att det är skönt att röra på sig.

Blir det något motionslopp (löpning) i sommar eller höst?
– Det kommer att bli några stycken, jag kommer att springa tillsammans med Trångsvikens IF i St Olavsloppet som är en stafett mellan Trondheim och Östersund i månadsskiftet juni/juli och jag kommer att delta i löptävlingen Broloppet hemma i Sollefteå i slutet av juli. Är även lite sugen på att kanske springa någon av de kortare distanserna på Lidingöloppet.

1 december och världscuppremiären i Östersund känns väl hyfsat långt borta under ett svettigt intervallpass i sommarvärmen?
– Det gör det absolut och det är väl det som är det jobbigaste med skidskytte, att försäsongsträningen pågår i hela sju månader.

Känner du dig extra revanschsugen den här säsongen med tanke på att du hade ett litet grepp om den totala världscupen förra säsongen där du till sist slutade på tredje plats?
– Det gör jag definitivt, efter två tredjeplatser två år i rad så är jag väldigt sugen på den där pokalen.

Vad gör du för att koppla bort träningen?
– Umgås med nära och kära, äter gott och myser en massa i solen eller soffan.

En av mina största upplevelser framför tv:n var i vintras när du i kyla och blåst sköt fullt och vann VM-guld på 15 kilometer. Var det ett perfekt lopp från din sida?

– Ja, jag tror det, att kunna skjuta fullt i de förhållandena i ett VM-lopp är nog det häftigaste jag presterat hittills i min karriär.

Hur tacklar du medias bevakning? Slutar du topp-tre så hyllas du, men blir det en sämre placering så kan det bli rätt trista rubriker. Bryr du dig, eller?
– Jag har blivit bättre och bättre på att inte bry mig, man blir van efter tag och lär sig hur media fungerar. Gör jag en dålig tävling så undviker jag att läsa tidningar då jag vet att det inte står något som kan muntra upp mig. Men går det bra så läser jag naturligtvis för att få en ego-kick!

Vad tänker du på innan du trycker av ett skott under tävling? Har du något mantra? Tänker du samma sak, eller ska det vara helt tomt i skallen för att det ska gå bra?
– När man är helt tom i skallen så brukar det gå allra bäst och mina bästa skjutningar under tävlingar minns jag inte efter loppet. Börjar man tänka så är det lätt att bomma.

Skidskyttelandslaget på damsidan har nyligen avslutat ett träningsläger i Värmland, hur ser resten av försäsongen ut?
– Det blir mycket träning hemma i Östersund och sen har vi läger med laget varje månad. I juli blir det i Östersund, augusti i Ramundberget, september i Sollefteå, oktober i Ruhpolding och i slutet av oktober går vi på snö i finska Muonio.

Blir det någon semester?
– Årets semester är redan förbrukad då den alltid ligger i april efter säsongens slut.

Lycka till med löpningen, skidskyttet och jakten på världscupsegern och VM-medaljerna kommande vinter!
– Stort tack!


Löpning för alla  Artikeln publiceras av Löpning för Alla, www.lopningforalla.se
 Skribent: Mikael Grip
 Fotograf: Olle Persson/PREFO