Kranskullan ger dig tips om sommarträning

EM-aktuella Kranskullan Anna Silvander skickar en sommarhälsning med träningstips. Perfekt att ha med sig över sommaren och semestern.

Årets Kranskulla för TCS Lidingöloppet 2016, Anna Silvander kommer i nästa vecka att springa 800m under friidrotts-EM i Amsterdam. Vi önskar Anna lycka till men innan avfärd fick vi lite tips inför sommarens träning. Tipsen har både du som erfaren löpare som nybörjare nytta av. 

Tips nr 1:
Mitt första tips är kontinuitet. Se till att få kontinuitet i träningen, både för att kunna utvecklas men också skadeförebyggande. Ha en träningsplan under sommaren fram till loppet och försök att följa denna så gott det går. 

Tips nr 2:
Våga sätta upp mål. Den mentala biten är viktig i löpning, både i träningen och under tävling. Börja med att sätta upp mål som du vet att du klarar av. Om du ska springa för första gången på länge kan det vara bättre att sikta på att springa en kortare sträcka och sedan verkligen se till att man springer hela sträckan istället för att börja gå eller tvingas avbryta och därmed börjar knäcka sig själv. 

Tips nr 3:
Spring med en kompis eller flera. Det blir både roligare, ni kan hålla koll på varandra att ni verkligen håller er till träningsplanen och ni kan pusha och stötta varandra före, under och efter träning och lopp.

 Vi tackar Anna för tipsen och önskar er löpare stort lycka till med sommarens träning. Kom ihåg att ha roligt på vägen också och njuta.

Foto: Från Annas instagram