Sommaren med Elin och Polar A300

Träffa Elin som under sommaren testat Polars klocka A300. Läs om hennes erafrenheter och betyg på klockan

Vem är du?
Jag heter Elin Montecinos och kommer från Linghem, strax utanför Linköping.

Träningsbakgrund och mål med årets Lidingölopp

Jag är anmäld till Lidingö tjejlopp för första gången i år, så jag har egentligen inget tidsmål. Mina uttalade mål är att få motivation för löpträning och att känna mig rustad för Tjejklassikern, som jag planerar genomföra 2016. Men visst...känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag kommer bli besviken om jag inte klarar det under timmen.
Utöver löpning tränar jag styrketräning, mestadels med egen kroppsvikt och mycket coreträning. Jag är aktiv i vardagen, leker med mina två barn, tar alltid trapporna i stället för hissen och går eller cyklar då möjligheten finns.



Varför ville du testa A300?

Mailet från Lidingöloppet i somras med möjligheten att testa pulsklocka kunde inte ha kommit mer lägligt. Jag har tränat varierat (löpning, gym, spinning, simning, aerobics, step up, olika varianter av styrketräning i grupp) de senaste 10-15 åren och har använt pulsklocka tidigare, men aldrig som träningsredskap. Jag gillar att se och utvärdera min träning och mina träningspass i siffror, men inser ju att tiden och sträckan inte är det enda som räknas. Därför skulle det vara kul att testa just pulsträning inför Lidingö tjejlopp, då det är ett annat sätt att visualisera träningen och göra mig motiverad.

Reflektioner under dessa 6 veckor

Design /Utformning / Användarvänlighet

Klockan är väldigt skön att ha på sig, den känns inte alls klumpig under träning. Däremot upplever jag att den ser lite klumpig ut till vardags och passar inte riktigt min stil, även om den vita färgen är väldigt snygg och stilren.
Det tog en stund att få allt installerat (ladda klocka, installera FlowSync, skapa profil, ladda ner app och synka telefon), men sedan det väl var gjort har den fungerat problemfritt och väldigt enkelt. En stor tumme upp för batteritiden!

Aktivitetsmätningen

Otålig som jag är, lät jag inte en rejäl förkylning stoppa mig från att börja använda min nya klocka så snart jag fått den. Därför blev jag snart varse att den precis som utlovat inte bara visualiserar mina vardagliga aktiviteter och framstegen i min träning, utan också mer än önskvärt tydligt min inaktivitet och lata dagar i hängmattan... Första dagarna med klockan på präglas av min förkylning och känslan av "Är det sant? Rör jag mig verkligen inte mer än så om dagarna?".
Jag blir också varse att jag till vardags faktiskt kanske inte alls rör mig så mycket som jag trodde, inte ens när jag är frisk. Trots att det blir en del spring i trappor på jobbet och en del spring med barnen hemma, så blir det ju också en hel del stillasittande. Då känns det skönt att veta att aktivitetsmålet aldrig är längre bort än ett träningspass!



A300 som träningsklocka
Träningen med pulsklockan har hittills medfört mest positiva erfarenheter. Framför allt har klockan gett mig något (om än bara en siffra) att relatera till och kämpa för under löpningen.
Det har varit intressant att testa klockan vid olika typer av träning (löpning, spinning, landsvägscykling och gruppträning) och se vilken skillnad det är på puls vid olika aktiviteter och vad olika svårt det är att öka pulsen!
Efter tre veckors användande började jag misstänka att den förinställda maxpulsen, beräknad utifrån formeln 220-åldern, troligtvis är i lägsta laget för mig. Jag tyckte mig komma upp i orimligt hög % av maxpuls i förhållande till ansträngningen och bestämde mig för att testa min maxpuls. Jag testade på två olika sätt vid två olika tillfällen och fick ett tvetydigt resultat, men aldrig högre än den förinställda maxpulsen. Eftersom jag inte lyckades bestämma maxpulsen (under dessa okontrollerade former), släppte jag tanken på pulsträning med % av maxpuls som referens. Jag bestämde mig för att istället använda antalet pulsslag som ett sätt att relatera till. I min jakt på maxpulsen fick jag nämligen också bekräftat vad jag redan visste, att jag har svårt att pressa upp tempot. Den mentala styrkan räcker helt enkelt inte till. Då ger siffrorna på klockan den där extra pushen och motivationen att ta i bara lite till!

Jag måste ju också nämna att jag verkligen gillar både appen och PolarFlow på nätet! Framför allt gillar jag den överskådliga kalenderfunktionen, där jag enkelt kan överblicka vad och hur mycket jag har tränat under olika tidsperioder och känna mig nöjd över vad jag åstadkommit! Toppen! Däremot saknar jag möjligheten att ta mellantider med klockan och mäta sträcka/tempo med GPS samt en timerfunktion. Detta är funktioner som inte finns i denna Fitnessklocka, däremot i Polars löparklockor.

Slutsats
Slutsatsen efter två månaders träning med klockan är att jag har blivit bekväm med att springa med antal pulsslag som referens. Jag har lärt känna min kropp och hur hjärtat reagerar på ansträngning. Det har i sin tur gett mig insikter som:
-att det inte påverkar varken prestationen, resultatet eller välmåendet negativt, utan rentav positivt, att då och då minska ansträngningen och sänka tempot (uppvärmning inte minst...)
-att pulsen inte alltid speglar tempot (självklart kanske, men ändå...). Till exempel att bibehållet tempo i slutet av en runda ofta resulterar i en betydligt högre puls än tidigt på rundan, det vill säga, jag behöver anstränga mig mer för att hålla tempot när jag närmar mig mål.
-att jag inte tjänar på att vila för mycket i utförsbackar - det blir bara jobbigt att hitta tillbaka till rätt ansträngningsnivå.

Sist, och viktigast av allt, har klockan gett mig motivation, både att ta mig ut och att ta ut mig! Resultatet av det är nytt personbästa med en halvminut (55.58) på milen! Jag har också (med råge) uppnått målet jag hade med sommarens löpträning: 15 km under 90 minuter. Tiden blev 1.25.30.

Tränar du på ett annorlunda sätt nu jämfört med innan?

Jag har accepterat att det passar mig bättre (och jag tycker att det är roligare) att springa långt än att springa fort och anpassat min träning efter de förutsättningarna. Till exempel har jag upptäckt hur bra backar funkar som pulshöjare i stället för tempoökningar. På så sätt kan jag träna intervaller utan att för den skull behöva rusa. Kanske har det inte exakt samma effekt, men det blir åtminstone variation på träningen. Så, ja, mer varierad löpträning skulle jag nog säga.



Kommer du att fortsätta använda Polar A300 i din träning även efter testperioden?
Definitivt! På ett eller annat sätt ska jag bestämma min maxpuls och testa den pulsträning som jag hade tänkt mig. Dessutom har jag nu fått veta att jag kan skapa intervallpass till klockan och det ska absolut provas!