Träffa Polars testperson Gunilla Toth

Innan sommaren sökte Polar testpersoner till sin klocka M400. Läs hur det gått för den första personen här

Vem är du?
Jag heter Gunilla Toth och arbetar som forskare och lärare inom marinbiologi på Göteborgs universitet.

Träningsbakgrund och mål med årets Lidingölopp
Tränar just nu tre till fyra pass i veckan (just nu ligger sträckan på ca 35-40 km per vecka, men efter progression kommer de tuffaste veckorna ligga på 55-60 km). Jag har sprungit Lidingöloppet 30 km fyra gånger tidigare, med en bästa tid på 03:04:26, vilket var 2010. Har nu som målsättning att springa Lidingöloppet 30 km på under 3 timmar.


Gunilla ute på ett träningspass

Varför ville du testa M400?
Jag har inte så mycket erfarenhet av pulsträning, men skulle gärna vilja testa det! Träningsprogrammet jag följer nu innehåller kvalitetspass (intervaller, medel och snabbdistans) där jag tränar efter de tidsmål som står i programmet. Jag tror att det skulle vara mer effektivt (och med mindre risk för överträning) att träna efter pulsnivå istället. Det skulle iallafall vara roligt att testa och se om det ger resultat! Genom mitt yrke är jag mycket van att analysera, utvärdera och presentera data i olika former, jag gillar det helt enkelt. Så jag tror att jag skulle bli en engagerad testperson!

Polar M400

Reflektioner under dessa 6 veckor
Design /Utformning / Användarvänlighet
Polar M400 är en snygg och smidig sportklocka som trots sin storlek inte känns särskilt stor när den sitter på handleden. De flesta sportklockor tenderar att se klumpiga ut på mig, eftersom jag har ganska smala handleder. Men den här känns nätt.
Armbandet är ett mjukt gummimaterial som är skönt att ha på sig utan att man blir svettig under. Jag har använt klockan i stort sett dygnet runt i två veckor och den är än så länge lika vit och fin som när jag fick den. Pulsbandet är mjukt och skaver inte ens på de längsta passen (som varit 2.5 h som längst). Under träningspasset kan man lätt växla mellan olika displayer på klockan och få all upptänklig information om passet. Det är också intressant att efteråt analysera passet i Polar Flow webbtjänst.
Det var mycket lätt att komma igång och använda den. Jag pluggade in den i datorn och skapade ett konto i Polars webtjänst (Polar Flow). Här fyller man i uppgifter som sig själv (kön, vikt, längd mm), sedan är det bara att använda klockan. Överlag är menyerna både i klockan och i webtjänsten väldigt lättanvända och man lär sig snabbt att hitta de olika funktionerna. 

Aktivitetsmätningen
Polar M400 mäter allt du gör i vardagen: hur mycket och bra du sover, hur länge du spenderar sittandes, stående, gående eller springande och den talar om för dig när du har suttit still för mycket och det är dags att röra på sig. Du får ett dagligt aktivitetsmål och via en aktivitetsstapel i displayen kan du hela tiden följa hur mycket aktivitet som kvarstår tills du når målet. Jag tyckte denna stapel var lite stressande, så jag valde vyn när bara klockan syns (Polar M400 fungerar alldeles utmärkt som en vanlig klocka).
När man synkroniserar klockan med datorn (vilket sker helt automatiskt genom att plugga in den med USB-kabeln) kan man se en sammanställning av de dagliga aktiviteterna i dagboken. Jag tyckte det var intressant att se hur mycket jag faktiskt sover och hur bra/dålig sömnen är.

 Klicka för större bild

 Klicka för större bild 

M400 som tränings-/löparklocka
Jag har som sagt inte testat pulsträning tidigare, men upplever att det funkar väldigt bra. Ibland springer jag med barnvagn och då är pulsbaserad träning mycket bättre än att försöka hålla samma tids- eller distansmål som jag har när jag springer utan barnvagn (framför allt för intervall- och distanspass, man kommer upp i hög puls bra mycket lättare med barnvagn än utan)! Under de första 3 veckorna hade jag däremot svårt att springa långpassen på så låg intensitet som jag borde. Men.... Två veckor till med pulsträning och jag är såld! Varför har jag inte tränat så här förut? Jag har även läst på lite mer och testat att verkligen köra mina långpass riktigt långsamt, varpå jag upptäckte att det blev en stor skillnad i återhämtning! Nu kan jag köra ett pass nästa dag utan att känna mig sliten! Pulsträningen med Polar M400 hjälper mig att hålla rätt intensitet på rätt pass. Så nu kör jag intervallpassen snabbare än tidigare, men långpassen långsammare.

 Klicka för större bild 

Jag har också provat lite fler funktioner i Polar M400. Bland annat konditionstestet och "sluttidsberäknare" som är en funktion som räknar ut vilken sluttid du beräknas få på en fördefinierad sträcka medan du springer. Jag kan tänka mig att detta är en rolig funktion att testa när man springer ett lopp. Ska testa detta framöver. Ska även testa Running Index, en s.k "Smart Coaching" funktion som ger en långsiktig utvärdering av mitt löparindex. Enligt denna funktion kan man ta medelvärdet på sitt löparindex (som räknas ut varje löparpass som man använder pulssensorn & GPS) under en längre period och gå in i en tabell som räknar ut vilken tid man borde göra på olika sträckor. Får se om det stämmer på Lidingöloppet.

En annan mycket användbar funktion är Träningsmål, som man lägger upp via webbtjänsten och synkroniserar till klockan. Då säger klockan säger till när det är dags att växla mellan arbete och vila, vid t.ex intervallträning. 

 Klicka för större bild

Tränar du på ett annorlunda sätt nu jämfört med innan?
Ja, den största skillnaden är intensiteten på passen, framför allt att jag springer långpassen i ett mycket lägre tempo än jag gjorde innan jag började med pulsträning. Jag använder mig av Träningsmål i PolarFlow för att lägga in pulsintervall på olika pass i dagboken och exporterar dessa till klockan. När jag sedan springer passet så varnar klockan mig om jag har för hög eller för låg puls. 

Kommer du att fortsätta använda Polar M400 i din träning även efter testperioden? 
Ja, det kommer jag. Jag tycker det fungerar bra och träningen har blivit (ännu) roligare nu när jag får en bra överblick och kan analysera passen i PolarFlow. Det är kul att se att träningen ger resultat!