Tips inför tävlingen

Åk gärna ut någon vecka innan och bekanta dig med tävlingsområdet. Simma sträckan och cykla något varv för att se hur cykelbanan går. Det brukar vara ganska många som är på området de sista veckorna för att testa formen. Har du frågor så ring eller maila oss så ska vi försöka svar på dina frågor.

Tävlingsdagen
Ät en stadig frukost. Om det är möjligt så försök gärna vara på plats ca 1 timma innan start. När du kommer in i växlingsområdet ska du leta reda på din plats. Din plats markeras med en lapp och där står även ditt startnummer. Du har ca 80 cm utrymme till ditt förfogande.. Packa upp dina saker och lägg dem förslagsvis på en handduk. Lägg din utrustning i den ordning som du kommer att använda dem. T ex så lägger du cykelskorna först och bakom dem ställer man löparskorna. För att det ska gå så smidigt som möjligt är det bra att inte använda strumpor i skorna. Häll lite barnpuder i skorna för att underlätta påtagning av skor. Häng eller lägg hjälmen på styret. Bekanta dig sedan med växlingsområdet. Gå runt och se var du kommer upp från simningen och hur du ska hitta din cykel. Undersök även var du ska springa ut med cykeln, var du kommer in efter cyklingen och vart du ska springa ut på löpningen, är du osäker så fråga en funktionär.

Förbered dig för simningen när det är ca 30 minuter kvar till start. Om du simmar med våtdräkt så är det bra att börja ta på dig den, värm upp med lätt simning. När ca 10 minuter återstår till start så gå upp ur vattnet och gör dig redo för starten.

Ett tips är att man under våtdräkten har på sig de kläder man ska ha under resten av tävlingen. Har man funktionskläder så torkar de snabbt. På så vis tjänar man en del tid i växlingsområdet.

Simning
Starten går till så att de som är snabba på att simma startar i vattnet och en bit från stranden. Det är trångt i starten så vill man ta det lugnt så startar man i slutet. Simma inte i mitten utan håll dig vid sidorna. Om du startar för långt fram löper du stor risk att snabbare simmare kommer att simma över dig.

Det kan vara svårt att navigera i öppet vatten. Vet du om att du simmar åt höger så lägg dig snett till vänster bakom någon annan. Försök att titta lite då och då att du är på rätt väg. Att simma bakom någon annan är bra, då minskar man motståndet i vattnet och kan spara energi.


Byte simning-löpning
När du kommer upp från vattnet är det inte ovanligt att man känner sig lite yr. Försök fokusera på att springa till växlingsområdet. Har du våtdräkt så kan du ta av överdelen medan du springer till växlingen. Väl inne vid din cykel så kan man sätta sig ned och dra av våtdräkten. Kom ihåg att man inte får vara naken i växlingsområdet.
Innan du sätter dig på cykeln måste du knäppa hjälmen dessutom måste du ha på dig en överdel, det är inte tillåtet att cykla eller springa med bar överkropp.

Cyklingen

Starta cyklingen lugnt, man har oftast en ganska hög puls vid starten. Väl uppe efter den första backen så kommer det att kännas bättre. Det är en del uppför och nedför på cyklingen. Lyssna på funktionärernas råd om att ta del lugnt i nedförsbackar.

Ta inte ut dig helt och hållet på cyklingen, tänk på att du har löpning kvar efter cyklingen.

Byte cykel-löpning
Att gå från cykel till löpning kan vara ganska tungt några 100 meter. Benen känns stumma och tunga,. Försök att springa på främre delen av foten så blir det snart lättare. Det är fullt normalt att man känner sig stum i benen.

Löpningen
Nu är det bara löpningen kvar. Har du kommit så här långt så är det inte mycket kvar. Löpningen är två varv på en 2,5 km bana. Bitvis går den i skogen på en mindre stig. Löpningen avslutas med en seg uppförsbacke. Men väl där så är du trött och förhoppningsvis väldigt nöjd med dig själv.

Lycka till med din tävling och träning inför tävlingen.

Thomas Nilsson tävlingsledare för Lidingö Triathlon Terräng