Klä dig rätt för vinterträningen

Klä dig rätt för vinterträningen
Klä dig rätt för vinterträningen

Klädmässigt är vinterträning en balansgång mellan att vara varm men inte för varm. Bäst brukar det bli om man upplever det lite kallt i början och sedan värms upp i takt med att man kommer igång.

Att ha för mycket kläder kan bli lika obekvämt som att ha för lite. Två huvudprinciper är att framförallt vara noga med att ha material som transporterar bort fukt och även jobba med flerlagerprincip. Vindskyddande plagg eller inte? Även det är en smaksak och lite beroende av vilket pass man kör. Det är stor skillnad på cykling och löpning på landsväg i öppen terräng än att köra MTB eller trial löpning i skogen. Väljer man vindskyddande plagg så sikta på att ha vindskydd framåt och mer "öppet" material med maximal andning bakåt.

Löpning
När det gäller löpning så är det väldigt lätt att man tar på sig för mycket kläder. Testa lite olika varianter, men utgångspunkt är att bygga på med fler tunnare lager. Satsa på hyffsat kraftiga vantar/handskar och mössa. Är man varm om händerna och huvudet så kan man ha mindre kläder på kroppen. Fördelen om det är kallt ute är att man kan passa på att svettas lite mindre än vid varmt väder. Svettande är ju en energikrävande process som kroppen gör för att hålla ner kroppstemperaturen. Minskar man det så kan man utnyttja den energin i sin träning. En personlig favorit vid löpning från ca 0 grader och neråt är 2XU Thermal Compression Tight. En väldigt, väldigt lätt kompressionstight som ger precis den känslan som beskrivs ovan: lite kylig direkt när man sticker ut men så fort man kommit igång så blir den perfekt.

Cykel
MTB cykling i skogen är betydligt "varmare" än att träna landsväg eller pendelcykla till jobbet. Skogen skyddar mot vind och oftast får man en stor variation i intensitet som ökar kroppstemperaturen. Se till att vara varm om händer, fötter och huvud. Vindskydd framåt på överkroppen, men plaggen skall ha en god ventilation bakåt.

Kompressionsplagg har snabbt etablerat sig och blivit väldigt populära. Här är några snabba fördelar med att använda kompression:

- Före träning: Träna smartare - värm upp dig snabbare genom ökad blodcirkulation.
- Under träning: Prestera bättre - stöd musklerna och minska muskelvibrationerna.
- Efter träning: Återhämta dig snabbare - den ökade blodcirkulationen transporterar snabbare bort
mjölksyra och toxiner som uppstått under träningen. Detta i sin tur kan minska svullnaden,
påskynda muskelrehabiliteringen och förebygga träningsvärk.
- Daglig användning: Trötta, svullna och tunga ben kan också bero på långa inaktiva perioder om
du är t.ex. stående eller stillasittande i bilen, på jobbet eller vid långa resor, kan du uppleva
svullnader i ben och fötter

För vinterträningen har 2XU ett stort urval av flossade "thermal compression" plagg. Alla fördelar ovan men även varma. Träna i dem som de är eller använd som underställ vid vinterträning. Superlätta, andas och ger en grym känsla.

Förutom kompressionsplagg så har 2XU även träningskläder av högsta kvalité. Plaggen kännetecknas av snygg design, bästa funktion och de senaste, mest tekniska materialen.

2 cykel- och 2 löpplagg som vi rekomenderar för vinterträningen:

• Thermal compression tights. Funkar för all träning och även grymma som underställ.
• Thermal compression L/S Top. Funkar för all träning och även grymma som underställ.
• Thermal compression bib tights.Flossad cykelbyxa i samma material med 2XU´s supergrymma padding.
• Sub Zero Cycle Jacket. Bästa höst-, vinter-, vårjackan på marknaden.

Köp dina 2XU plagg på www.teamsportiaonline.se

Lidingöloppshelgen arrangeras i samarbete med