Europas största 10km-lopp nominerat till Gyllene Hjulet 2015

Den 11 mars tillkännagavs nomineringarna till tävlingen Gyllene Hjulet 2015. Stockholm Tunnel Run blev nominerad i två av de största kategorierna och en av aktiveringarna under loppet till en tredje kategori.

Stockholm Tunnel Run (STR) som gick av stapeln den 22 november 2014 blev Europas största 10km-lopp med 42513 anmälda löpare. Ett event som blev oerhört lyckat och uppskattat av deltagare, funktionärer och partners.  Det är fler som har velat uppmärksamma evenemanget och den 11 mars tillkännagavs det att STR är nominerat i kategorierna Årets Event B2C och Årets Rättighetsinnehavare. Dessutom är Tallink Siljas aktivering under loppet nominerat till Årets Hantverk.  

- Vi är oerhört stolta över att ha blivit nominerade. Nomineringarna visar än en gång på att Stockholm Tunnel Run blev väldigt lyckat och att löparna var med om något unikt under denna ’Once in a life time’-upplevelse. Det hängivna arbetet under flera års tid, av vår Generalsekreterare Tomas Hoszek, att få detta evenemang till Lidingöloppet är en viktig del i succén, säger Anna Lundh Projektledare Stockholm Tunnel Run

Varje år premierar Sponsrings & Eventföreningen de bästa svenska projekten inom sponsring och event i form av Gyllene Hjulet, årets tävling är nummer arton i ordningen. Sponsring och Event har utvecklats kraftigt de senaste åren, tagit nya spännande uttryck och bidrar idag till mycket nytänkande och innovation inom försäljning, kommunikation och varumärkesbygge. Investeringarna har ökat drastiskt de senaste 15 åren, långt mer än genomsnittet i jämförelse med stora reklamkakan. Branschglidningen gör att fler typer av byråer och producenter mer naturligt använder metoden sponsring eller kanalen event i sitt vardagliga jobb. Av den anledningen lanserar Sponsrings & Eventföreningen i år sex nya kategorier i Gyllene Hjulet! Vem som vinner avslöjas den 26 mars

Stockholm Tunnel Run är nominerade i Årets Event B2C (Business to customer) och Årets Rättighetsinnehavare med följande motivering:
Idag är Lidingöloppet fulltecknat och världens största terränglopp. Genom att skapa ett unikt event på en unik plats grundat i löpartrenden och löftet om en ”once in a life time upplevelse” lyckades Lidingöloppet skapa affärsmöjligheter, engagemang och PR i samband med ett av Norra Europas största vägtunnelprojekt. Idén växte fram att inviga Norra Länken-tunneln med en löpartävling genom den oöppnade tunneln. Stockholm Tunnel Run blev Europas största 10-km lopp och en oförglömlig upplevelse för de 42 513 deltagande löparna. Målen för såväl deltagare som sponsorer överskred alla förväntningar sam tidigt som pengar och kläder samlades in till Stockholms Stadsmission.

Dessutom är aktiveringen i samband med STR av Tallink Silja nominerat till Årets Hantverk:
Europas största 10 km lopp, Tunnelrun gick av stapeln i Norra Länken-tunneln i Stockholm 2014. I tunneln skapades en unik aktivering i regi av Aktiva Event Sverige & Tallink Silja. Med hjälp av ett ljus- och ljudspel skulle löparna fängslas.  Den visuella och auditiva atmosfären producerades med hjälp av konstnärligt ljud, ljus och rök utnyttjade tunnelmiljön maximalt. Det kreativa konstnärliga utförandet bidrog till fantastiska reaktioner hos löparna och att Talllink Siljas yta blev den mest ihågkomna sponsrade aktiveringen under hela loppet.

Läs om nomineringar i övriga kategorier här >>

 

Facebook
MTB2015
Trafikverket





adidas
SJ
Sweco
Tallink
Wellness
Runners