Testpanelen provar liniment!

Omsorgsfull vård av kroppen är centralt viktigt under de sista veckorna inför TCS Lidingöloppet. Vare sig du är i ditt livs form eller strävar dit är det alltid en bra idé att ge muskler och senor extra omsorg i samband med hård träning. I den här delen av Lidingölabbet har testpanelen därför testat och utvärderat värmande, kylande och vårdande liniment från Ormsalva och delat sina erfarenheter av känslan efter.





Hur är känslan i kroppen inför höstens lopp?
Känslan är Osäkerhet. Jag har haft problem med ett knä under april-juli och först de senaste veckorna kunna börja springa igen. Nu måste jag öka distansen långsamt så att jag inte dra på mig någon överbelastning. Därför har ambitionen för Lidingöloppet och Stockholm Maraton mer hamnat på att genomföra på en hygglig nivå än att högprestera.

Hur ser du till att förebygga skador i samband med träning?
Jag har klarat mig genom åren ganska bra men ju äldre man blir är det lättare att bli överbelastad, särskilt när man byter aktivitet, t.ex. när man går från skidåkning till löpning på våren. Tyvärr borde man vara lite mer försiktig och inte gå all-in från dag 1. Lätt att säga men svårare att göra.

Vad var din upplevelse av att använda linimenten efter träning – avslappnande, intensivt, varmt, kallt, eller någonting annat?
Magnesiumskrämen var skön efter tuffa cykelpass, särskilt när det regnat och man blivit kall. Annars var linimenten bra att använda nu under Vättern när det var riktigt kallt vid starten.

Hur har din upplevelse varit av att springa efter att ha använt linimenten återhämtande efter träning? Är muskler och senor mjukare och bättre utvilade än vanligt?
Ärligt talat har jag inte känt någon skillnad dagen efter.




Hur är känslan i kroppen inför höstens lopp?
Känslan i kroppen kunde ha varit bättre. Jag har inte hunnit träna lika mycket som jag hade önskat. Mest sitter det väl i huvudet, och det är det jag hoppas på när det väl är dags, att kroppen faktiskt är redo för loppet.

Hur ser du till att förebygga skador i samband med träning?
Jag förebygger skador genom att pressa mig själv på en lagom nivå. Man får ju inte bli bekväm i träningen, då kommer man inte framåt, men man kan inte heller pressa sig själv allt för mycket, det är så skadorna kommer. Självklart ser jag även till att kroppen får vila ordentligt mellan träningarna.

Vad var din upplevelse av att använda linimenten efter träning – avslappnande, intensivt, varmt, kallt, eller någonting annat?
Jag testade både varmt och kallt, och den kalla var absolut skönare att ha på direkt efter träning och dusch, det kändes friskt och skönt när man fortfarande var lite varm i kroppen. Men lite längre fram tyckte jag bättre om de värmande linimenten, framför allt magnesiumkrämen. Musklerna kändes mjuka och sköna där de annars kan bli lite strama och stela efter ett hårt pass. Jag har aldrig tidigare använt såna här produkter, men kommer definitivt att börja med det nu!

Hur har din upplevelse varit av att springa efter att ha använt linimenten återhämtande efter träning? Är muskler och senor mjukare och bättre utvilade än vanligt?
Musklerna är mjukare än vanligt, men det är svårt att avgöra om de är mer utvilade än vanligt. Den största påverkan känner jag efter träningen, inte så mycket inför nästkommande pass.



Om produkterna:

Ormsalva Magnesiumkräm är med sin värmande effekt en optimal återhämtning efter hårda träningspass. Den fungerar som en magnesiumkälla och en vårdande kräm på samma gång, vilket gör produkten perfekt för dig som tränar hårt - eller ofta känner dig spänd och stel. Den snabbt absorberande krämen har en mild naturlig doft och innehåller Ormsalvas signaturingrediens Arnica Montana, samt vårdanden sheasmör och vitamin E - så att huden också mår toppen. För extra värme, applicera krämen på torr hud efter dusch. Den värmande effekten varar upp till 2 timmar. Massera in över hela kroppen, men undvik ansikte, hals och områden där huden är extra tunn.

Ormsalva Freeze Power är en snabbverkande kylande gel med Arnica Montana och menthol vilket ger en snabb, kylande effekt på huden. Vilket sätter igång återhämningen genom ökad blodcirkulation. Applicera efter duschen på slitna muskler. Kan med fördel även användas förbyggande under varma pass, eller mot svullna ”resben”.

 

Våra sponsorer

tcs TATA Consultancy Services

Huvudsponsorer

Officiell partner

Övriga samarbetspartners

Arrangörer