ICA-handlaren Magnus slog vad om Vätternrundan

Från de stora evenemangen till de minsta motionsloppen. Från storstad till småstad till glesbygd. ICA:s logotyp dyker upp kring massor av svenska motionslopp, tack vare enskilda ICA-handlare som brinner för just sin lokala idrottsrörelse. För Magnus Eriksson på ICA Charlottenborg i Motala är till exempel Vätternrundan en självklar höjdpunkt på året.

ICA-handlaren Magnus slog vad om Vätternrundan

– Jag har varit med och hjälpt till säkert ett trettiotal gånger, säger han.

– Alla de lokala idrottsföreningarna är med och stöttar. Man driver camping, är flaggvakter, kör följebilar, delar ut nummerlappar, allt sådant som man kanske inte tänker på men som behövs för att en så stor apparat som Vätternrundan ska fungera.

Alla ICA-butiker ägs av fristående entreprenörer och många av dessa drivs av ett starkt, lokalt engagemang. Just därför har ICA genom decennierna varit en av den svenska idrottsrörelsens allra flitigaste sponsorer. För precis som att en ICA-butik är ett nav i lokalsamhället är ju idrottsföreningen också ett. Den ger invånarna på orten tillgång till en meningsfull fritid, håller i gång barn och ungdomar, anordnar lokala evenemang och bygger ovärderlig gemenskap. Peter Hägg är chef för marknad och varumärke för ICA Sverige och han betonar hur det lokala är viktig i ICA:s sponsringsåtaganden.

– ICA sponsrar för att idrotten ger så mycket till samhället.
–Vi pratar mycket om att vara lokala världsmästare och att närheten är storheten. ICA:s styrka är att vi har lokala entreprenörer på plats, i alla utom fyra av Sveriges kommuner. Det är upp till handlarna själva att avgöra vad de vill sponsra. När vi har den lokalkännedomen på plats vore central styrning fel, men vi har självklart råd och riktlinjer samt expertkompetens som stöd.

Alla initiativ till sponsring kommer från entreprenörerna själva. Och oftast är det närheten som styr engagemanget. Likt många andra ICA-handlare som verkar i närheten av En svensk klassiker-loppen har det för Magnus Eriksson på ICA Charlottenborg i Motala varit självklart att hugga i när 23 000 cyklister rullar förbi under Vätternrundan.

Magnus Eriksson beskriver sig själv som ”lite av en idrottsnörd”. För egen del har det dock främst varit fotbollen som legat närmast hjärtat. På 1990-talet spelade han i Motala AIF och fick uppleva både nederlag när de åkte ur Division 1 och glädje när de året därpå tog sig tillbaka. Sedan drygt 20 år driver han ICA Charlottenborg, och hans passion för idrotten märks i att företaget är en flitig sponsor för det lokala föreningslivet.

– Eftersom jag själv har ett idrottsförflutet så vet jag hur mycket även det lilla kan betyda, säger han.

– I dag kom hockeyföreningen förbi och berättade att de ska ha cup i helgen. Jag ger gärna dem bättre priser på sådant de kan sälja i kiosken, så att föreningen får in lite pengar och barnen kan få åka iväg och spela matcher. Det betyder så mycket för både ungdomarna och för staden att det finns ett levande idrottsliv.

Över hela landet är ICA-handlare engagerade i idrottsevenemang av väldigt olika karaktär. Runt Vasaloppet har handlarna längs de nio milen gått samman för att bidra till årets givna folkfest, Blodomloppet genomförs på uppåt 20 orter, där det överallt finns en lokal ICA-handlare med i kulisserna, ICA Sickla bidrar till Sicklaloppet och när O-ringen arrangeras finns nästan alltid den lokala ICA-handlaren bland arrangörerna. Listan kan göras mycket lång. Och alla har sina egna anledningar till att engagera sig i de lokala idrottsevenemangen.

ICA samarbetar även med En Svensk Klassiker och klassikerloppen, där Vätternrundan ingår. För sitt engagemang under rundan får Motalas idrottsföreningar ersättning, som möjliggör deras arbete under resten av året. Längs med de 315 kilometrarna runt banan jobbar ideella krafter i varje ort, något som Magnus Eriksson märkte när han själv cyklade loppet 2006.

– Jag fick en helt annan bild av loppet efter att jag cyklat själv. Det var en fantastisk runda, med jättefint väder. Fick man problem med cykeln mitt i natten så fanns det alltid någon där som kunde hjälpa en. Att ha cyklat själv och tagit mig i mål är absolut mitt bästa minne av Vätternrundan.

Att den mångårige funktionären alls ställde upp själv var resultatet av ett vad mellan personalen på ICA Charlottenborg. Magnus Erikssons bror, som arbetade där vid tillfället, trodde nämligen inte att brorsan skulle klara rundan på under 12 timmar.

– Men om jag skulle göra det lovade han att jobba gratis en hel vecka i butiken, säger Magnus Eriksson.

– Jag tog mig runt på 11.40. Jag har faktiskt fortfarande en vecka gratis arbete att utkräva från brorsan sedan dess.

Runtom i landet finns mängder av lokala entreprenörer som brinner lika mycket för den lokala idrottsrörelsen som Magnus Eriksson på ICA Charlottenborg gör. Ett rikt idrottsliv gör människor friskare, gladare och ökar känslan av tillhörighet. Med god lokalkännedom och stort nätverk har Sveriges 1500 ICA-handlare en unik möjlighet att bidra på det sätt och på de platser där stödet verkligen gör nytta. Närheten ger storheten. För ICA och för svensk idrott.

Våra partners

tcs TATA Consultancy Services

Leverantörer och Lidingöloppets vänner

Arrangörer