Trippelt svenskt till Lidingöloppet

TCS Lidingöloppet satsar svenskt och kan stolt presentera tre nya sponsorsamarbeten. Tillsammans med LRF, Svenskt Kött och Svenskmärkning ska TCS Lidingöloppet öka satsningen på hållbarhet, svenska råvaror och på att minska klimatavtrycket.

Trippelt svenskt till Lidingöloppet

Samarbetena innebär en ny långsiktig satsning på svenska smaker med mer svensk mat och dryck inför och under loppen. TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– Tillsammans med LRF, Svenskt Kött och Svenskmärkning lyfter vi upp hållbarhets- och ursprungsfrågorna ännu högre på agendan. Bland annat genom att svenskmärka hela loppet. Det betyder också att vi breddar hela utbudet av svensk mat och dryck under TCS Lidingöloppshelgen, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

 Samarbetena startar nu med planering av aktiviteter för året fram till TCS Lidingöloppshelgen och med förberedelser för ett ännu mer hållbart Lidingölopp nästa år.

– Både LRF och TCS Lidingöloppet har naturen som arena. Motionärerna tränar och tävlar i den vackra svenska naturen, och våra medlemmar verkar i och av jorden och skogen. Genom samarbetet med TCS Lidingöloppet når vi en målgrupp som vi tror uppskattar att svenska bönder ligger i framkant vad gäller att producera god, näringsrik och hållbart framställd svensk mat, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF.

Svenska bönder håller världsklass

Den nya svensksatsningen innebär ökat fokus på bra råvaror, hög kvalitet, svenskt ursprung, som samtidigt blir ett stöd till svensk landsbygd och svenskt lantbruk.

– Genom TCS Lidingöloppet når vi medvetna löpare och deras familjer, som är intresserade av svenskproducerad mat. För oss blir TCS Lidingöloppshelgen en utmärkt möjlighet att ge fördjupande kunskaper om svenska råvaror och livsmedel, berätta om svenska mervärden och påminna om att titta efter Från Sverige-märket på varorna i butiken. Dessutom når vi alla motionärer och kan ge dem tips och inspiration under hela året via deras digitala kanaler, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning.

Under TCS Lidingöloppshelgen nästa år får alla deltagare och publik chans att prova ett brett utbud av goda smaker från råvaror som är odlade och uppfödda i Sverige.

– Genom samarbetet med TCS Lidingöloppet blir Svenskt Kött en självklar del i ett av Sveriges främsta folkliga idrottsevenemang. Precis som vi, ser TCS Lidingöloppet att svenskt kött är en del av en hälsosam och hållbar livsstil. Vi ser fram emot ett kul och bra samarbete, säger Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött.

Hur samarbetena med LRF, Svenskt Kött och Svenskmärkning kommer att se ut mer konkret kommer vi återkomma senare under hösten! Håll utkik i våra kanaler!

Våra partners

tcs TATA Consultancy Services

Leverantörer och Lidingöloppets vänner

Arrangörer